maanantai 3. helmikuuta 2014

Road Trip

Dunedinin hostellissa tutustuin heti ensimmäisenä iltana kahteen ihanaan saksatyttöön Fabianaan ja Henrikeen. He olivat vuokraamassa autoa 10 päivän road tripille itärannikolle, mutta tarvitsivat vielä yhtä tyyppiä mukaan, jotta reissusta tulisi edullisempi. Mulla kun ei mitään suunnitelmia ollut, niin sitä sen kummempia miettimättä ajattelin, että miksi en lähtisi mukaan ja päätin sitten liittyä seuraan. Vuokrattiin auto samana päivänä sitä seuraavaksi päiväksi, ja yhtäkkiä mulla olikin jännät suunnitelmat seuraaville päiville ihmisten kanssa, jotka olin tuntenut vain yhden illan. Tytöt olivat viikkoa aikasemmin olleet samanlaisella road tripillä länsirannikolla ranskalaisen pojan Adrienin kanssa, ja Adrien päätti viime hetkillä tulla mukaan ja lentää Dunediniin samana päivänä kun auto oli tarkoitus hakea lentokentältä. Eli kaikki tapahtu tosi nopeasti ja spontaanisti!

Tästä kaikki alkoi, matkalla lentokentälle autoa hakemaan

Kun auto oli haettu ja viimeinkin saatu neljän ihmisen rinkat, reput, ruokakassit, teltat, makuupussit- ja alustat sullottua pienimpään ja edullisimpaan autoon, voitiin vihdoin aloittaa yhteinen reissumme. Pysähdyttiin aina kun matkan varrella oli jotain nähtävyyksiä, tai muuten vaan kivoja maisema. Ajoimme ensin Dunedinista Oamaruun.

Moeraki boulders, tosi jänniä pyöreitä kiviä

Joka päivä mentiin eri camping-alueelle, ja tehtiin yhdessä kaasukeittimellä meidän herkullinen illallinen. Pastaa, tomaattikastiketta ja joskus lisänä tonnikalaa, maissia tai papuja.

banaanin kuori -taidetta
Oamarussa mentiin yhteen "pingviinipaikkaan" jossa voi illalla nähdä pingviinejä. Siellähän niitä tallusteli! Oli vaan aika pimeää, niin niitä oli melko vaikea nähdä. Seuraavana päivänä ajettiin Mt Cook:ille, Uuden-Seelannin korkeimmalle vuorelle. Kun päästiin perille sää oli aivan järkyttävä. Satoi, oli kylmä ja tuuli tosi paljon. Yö teltassa oli aivan hullu. Teltan seinät ja katto olivat naamassa kiinni koko ajan tuulen takia, ja oli niin kylmä kahdesta hupparista, kaksista housuista ja villasukista huolimatta. Mutta olipahan kokemus sekin! Aamulla huomattiin, että yksi teltan pitkistä tikuista (jotka pitää telttaa pystyssä) oli katki, mutta se saatiin vahvalla kiipeilijän teipillä korjattua :)

Seuraavana päivänä sää olikin sitten aivan upea, ja päästiin tekemään upea kävely, josta sai tosi hyvät nnäkymät vuorelle.

Matkan varrella piti kuitenkin tehdä nopea valokuvapysähdys, koska kirkkaansininen järvivesi sekä taivas, ja lumihuippuiset vuoret olivat kyllä niin upea näky

Mt Cookin jälkeen jatkettiin Lake Tekapolle. Oli kyllä tosi kaunis järvi.

Ja siis mikään ei voita niitä aamuja, kun unenpöpperöisenä kömpii ulos teltasta, ja ensimmäisenä tuntee lämmön ja auringonsäteet kasvoilla ja näkee upeat maisemat. Silloin ei voinut muuta kun vaan olla tosi onnellinen, että sai olla juuri siinä paikassa siihen aikaan.

Kokkailua Lake Tekapossa

Löydettiin ajaessa kiva järvi, jossa vaan chillattiin, ja paikallinen pariskunta antoi meidän käyttää niiden "stand up paddle boardia" oli tosi kivaa!

Seuraavaksi ajettiin kohti Kaikouraa, ja siellä tehtiin ihan mieletön "Sawcut gorge" -vaellus. Paljon joenylityksiä, ja kiville ja kallioille kiipeämistä.

Ajomatka Sawcut gorgeen oli aivan upea

Kenkien kastumista ei voinut välttää!

Yleistä sekoilua camping-alueella
Löydettiin vihdoin camping-alue, jossa sai tehdä nuotioita. Harmiksemme meillä ei ollut vaahtokarkkeja joita olis voinu grillata, mutta onneksemme yhden perheen lapset toi meille jokaiselle yhden vaahtokarkin. Niin söpöö!

Kaikoura Peninsula

Tunnelmallinen kynttiläillallinen

Välillä kyllä ihmeteltiin, että miten ihmeessä me kaikki oikeen mahduttiin tonne autoon

Todella onnistunut road trip:imme päättyi Christchurchiin, ja oli kyllä niin kiva kokemus ja en olis voinut toivoa hauskempaa matkaseuraa! Ei sitä kauheesti edes välittänyt, että suihkuun ei aina päässyt, huussit nyt oli välillä vähän niin ja näin ja välillä yöt oli tosi kylmiä ja sai palella, mutta se vapaus kun voi mennä minne vaan, pysähtyä missä vaan, pitää piknik lounas aina jossain uudessa ihanassa maisemapaikassa, uida kauniissa järvessä tai merenrannalla milloin huvittaa ja vaan nauttia ulkoilmaelämästä oli kyllä vaan niin uskomattoman hienoa!